Minimálně 5 znaků

„Technické obory ekonomiku nezachrání”

- říká ekonom a nobelista Edmund S. Phelps.

Obrázok ku článku „Technické obory ekonomiku nezachrání”

Laureát Nobelovy ceny za ekonomii a profesor americké Kolumbijské univerzity (University of Columbia) oponuje názoru, že pro ekonomický růst potřebujeme více studentů technických oborů. Místo toho zdůraznil význam tvořivosti, inovativnosti a adaptability.

Kvalifikaci si ekonomika zajistí sama

Svůj komentář zveřejnil na webu Project Syndicate na začátku září. Odporuje častému přesvědčení, že k hospodářskému blahu by vedlo větší rozšíření tzv. STEM oborů (přírodní vědy, technologie a strojírenství, matematika) a že by se vysokoškolské vzdělání mělo orientovat dle trhu práce.

Klíč k oživení současného hospodářství dle něj naopak tkví v dynamice. Lidem je třeba poskytnout prostředky a svobodu a probudit v nich vášeň tvořit něco nového. Připomíná, jak vzkvétalo Spojené království a USA po roce 1820, stejně jako Německo a Francie později v 19. století.

Propagátoři STEM směrů argumentují, že nedostatek kvalifikovaných pracovníků neumožňuje nasadit pokročilé vybavení a pokrok rozvojových ekonomik uvrhl do potíží ty vyspělé. Podle profesora Phelpse však ekonomika funguje tak, že potřebné pracovníky sama přivede ke specializaci nebo si je doškolí podniky. Rovněž neplatí, že úspěch jednoho státu znamená automaticky těžkosti pro ostatní, uvedl k druhému bodu.

Humanitní vědy inspirují mladé k bohatému životu

Nobelista se domnívá, že za nesnázemi soudobé ekonomiky je chybějící inovativní duch. „Trhy práce nepotřebují další technickou způsobilost; je nutno více měkkých dovedností (soft skills), jako je schopnost vynalézavě myslet, vyvíjet kreativní řešení komplexních výzev a adaptovat se na měnící se prostředí a podmínky.”

Profesor Phelps věří, že poznání literatury, filosofie a historie probudí v mladých lidech touhu žít bohatý život včetně tvořivé a inovativní činnosti ve prospěch společnosti.

Humanitní vědy popisují vzestup moderního světa. Všechny země jich mohou využít k rozvoji nebo vzkříšení ekonomických procesů, které vedly k takovému růstu, a zároveň pomoci každému vést produktivní a naplňující život.

Co si o soupeření technických a humanitních věd myslíte vy? Umocňuje humanitní vzdělání tvořivost?


Článek profesora Phelpse (anglicky):

http://www.project-syndicate.org/print/edmund-s--phelps-argues-that-restoring-humanities-education-is-the-key-to-building-innovative-economies